پیشگیری از کرونا

پیشگیری از کرونا با تغذیه :

‌با توجه به اینکه امروزه ویروس کرونا در تمامی کشور های جهان گسترش پیدا کرده است، اهمیت پیشگیری از  ابتلا به این ویروس بر کسی پوشیده نیست. به همین دلیل غیر از رعایت نکات بهداشتی که در مقاله ی کرونا و دستور العمل های مراقبت به آن پرداختیم و با توجه به اینکه بروز کرونا بیشتر در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند اتفاق می افتد، در این مقاله می خواهیم به بررسی این موضوع بپردازیم که چه مواد غذایی می تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و در نتیجه محافظت در برابر ویروس کرونا شود.

‌برای پیشگیری از کرونا چه مواد غذایی مصرف کنیم ؟

جهت تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از بیماری ها از جمله بیماری کرونا، رعایت تعادل و تنوع و پیروی از یک برنامه ی غذایی اصولی توصیه می شود. تعادل و تنوع در برنامه غذایی به معنای استفاده از تمامی گروه های غذایی شامل گروه نان و غلات با تاکید بر نان ها و‌ غلات سبوس دار، گروه شیر و لبنیات با تاکید بر مصرف لبنیات کم چرب، گروه پروتئین ها با تاکید بر مصرف ماهی، مرغ، گوشت کم چرب، تخم مرغ، پنیر کم چرب، حبوبات و مغزها، گروه میوه ها با تاکید بر مصرف انواع میوه ها با رنگ های متفاوت و گروه سبزی ها با تاکید بر مصرف متنوع آن ها، می باشد.

در این میان مواد غذایی ای نیز وجود دارند که اثرات سم زدایی آن ها ثابت شده است و‌ بنابراین به افزایش ایمنی بدن و در نتیجه پیشگیری از بیماری کرونا کمک می نمایند که در ادامه به آن ها اشاره می نماییم.

سبزیجات خانواده کلم، به دلیل ایزوتیوسیانات هایی که دارند سبب سم زدایی از بدن و تقویت سیستم ایمنی می شوند.

‌هم چنین سیر، پیاز، تره فرنگی و موسیر به دلیل ترکیبات ارگانوسولفوره نیز این خاصیت را دارا می باشند. سعی کنید چند حبه سیر در طول روز استفاده کنید.

مصرف محصولات حاوی پری بیوتیک و باکتری های پروبیوتیک یا مصرف مکمل آن ها به دلیل اینکه در تقویت سیستم ایمنی موثرند در پیشگیری از کرونا مفید می باشد.

‌مصرف آب سبزی های تازه از جمله هویج، گشنیز، جعفری، کرفس، چغندر و زنجبیل توصیه می شود.

‌ گشنیز به دلیل اینکه در حذف فلزات سنگین موثر است و کرفس به دلیل اینکه به افزایش جریان ادرار و سم زدایی کمک می نماید. توجه داشته باشید در مصرف کرفس اصل تعادل را رعایت نمایید.

مصرف منابع ویتامین آ، مثل هویج، کدوحلوایی، آووکادو، انبه و طالبی باعث تقویت سیستم ایمنی و کاهش شانس ابتلا به ویروس کرونا می شود.

‌سعی کنید هر روز از منابع ویتامین C، مثل فلفل دلمه ای خام، کیوی، مرکبات و گوجه فرنگی استفاده کنید به دلیل اینکه این ویتامین آنتی اکسیدان است و باعث تقویت سیستم ایمنی می شود. مصرف چای سبز بدون کافئین در حد اعتدال نیز مفید است.

مصرف مواد غذایی با کیفیت بالا و حاوی سولفور نظیر پروتئین تخم مرغ در طول روز توصیه می شود.

‌همچنین؛ لیمونن پوست مرکبات و چای گیاهی مخلوط حاوی ریشه ی قاصدک، ریشه ی بابا آدم، زنجبیل، شیرین بیان، عشبه ی بیابانی، بذر هل، پوست درخت دارچین و ،،، خاصیت سم زدایی دارند و سبب تقویت سیستم ایمنی می شوند و برای پیشگیری از ابتلا به کرونا  می توانند مفید باشند.

بیوفلاونوئیدهای موجود در انگور، توت و مرکبات، رزوراترول که در پوست انگور قرمز و انواع توت ها وجود دارد نیز باعث تقویت سیستم ایمنی می شوند.

گیاه رزماری که حاوی کارنوزول، تقویت کننده ی قوی آنزیم های سم زدا است هم تقویت کننده سیستم ایمنی است.

قاصدک نیز به جهت سم زدایی کبد و‌ افزایش دهنده جریان صفرا و ادرار کمک کننده است.

‌مصرف روزانه زردچوبه و کاری به دلیل وجود کورکومینوئیدها و مصرف هل و‌ زیره، به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی توصیه می شود.

‌کلروفیل که در سبزی های با برگ سبز تیره و گندم سبز شده وجود دارد نیز در تقویت سیستم ایمنی موثر است.

مصرف شیرینی جات و قندهای ساده و نان های سفید باید محدود شود به دلیل اینکه باعث افزایش التهاب در بدن خواهد شد.

هم چنین اصولا میزان التهاب در افراد چاق بالاست و این شرایط سبب تضعیف سیستم ایمنی می شود. بنابراین بهتر است افراد دارای اضافه وزن نسبت به کاهش وزن اصولی خود اقدام نمایند.

ضمنا خیلی مهم هست که سطح ویتامین دی و آهن خون و دریافت روی، ویتامین C، ویتامین A، سلنیم و پروتئین غذایی بررسی شود چون کمبود همه ی این موارد سبب تضعیف سیستم ایمنی می شود.

فاطمه احمدیان – مشاور ارشد تغذیه و رژیم درمانی

امتیاز شما به این مطلب

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *