همه چیز در مورد عسل

همه چیز در مورد عسل

 

آیا عسل چاق کننده است؟

۱ قاشق غذاخوری عسل ۶۴ کیلو کالری انرژی دارد در حالیکه ۱ قاشق غذاخوری شکر داری ۴۶ کیلو کالری انرژی است. پس کالری عسل نسبت به شکر بیشتر است و باید مراقب میزان دریافت‌ آن باشید.

 

✨مصرف عسل برای کودکان زیر یک سال غیر مجاز است؟
عسل حاوی کلستریدیوم بوتولینوم است که دستگاه گوارش کودکان زیر یک سال کارآمدی لازم برای پذیرش آن را ندارد و مصرف عسل زیر یک سال می تواند منجر به عارضه بوتولیسم در نوزادان و حتی فلج و مرگ شود.

✨آیا مجاز به حرارت دادن عسل هستیم؟
هیدروکسی متیل فورفورال (HMF) یکی از ترکیبات تشکیل شده درنتیجه فرآیند حرارتی و نگهداری عسل هست و طبق استاندارد کدکس حداکثر مجازش در عسل ppm40 تعیین شده و بیشتر از این میزان اثر سمی برای بدن دارد. ضمن اینکه HMF با میزان تازگی و مرغوبیت عسل نسبت عکس دارد. حرارت دهی عسل معمولا بیشتر از ۴۰ درجه و نگهداری طولانی مدت، میزان HMF را می تواند افزایش دهد.

✨عسل موادمغذی کمی دارد ؟
پتاسیم، آهن و روی عسل حتی کمتر از یک درصد دریافت مرجع روزانه است است. پس با بزرگنمایی در خواص عسل زمینه افزایش وزن را برای خود فراهم نکنید. اما لازم است بدانید عسل با کیفیت، آنتی اکسیدان‌های مهمی مثل فنولیک اسید و فلاونوئیدها را داراست و آنتی اکسیدان ها از بدن شما در برابر آسیب های سلولی محافظت می کنند.

بررسی تحقیقات در مورد عسل:

نتایج یک مطالعه ۳۰ روزه روی ۵۵ نفر که مصرف عسل در مقایسه با شکر را بررسی کرده بود نشان داد مصرف عسل با کیفیت باعث کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب می شود و سطح تری گلیسرید خون را تا ۱۹ درصد می تواند کاهش دهد و در مطالعات حیوانی مکمل یاری با عسل موجب کاهش فشار خون سیستولی شد.

✨اثر ترمیم کنندگی:

عسل به خاطر خصوصیات آنتی باکتریایی و توانایی اش در کاهش رشد میکروارگانیسم ها، به عنوان تأمین کننده زخم های پوستی کاربرد دارد. در یک مطالعه مصرف عسل روی زخم پای دیابتی، تاثیر مثبتی به اندازه ترمیم کننده های رایج نشان داد و باعث بهبود ۹۷% از زخم‌ها شد.همچنین تحقیقات دیگری اثر درمانی عسل را روی پوست، در بیماریهای پسوریازیس، درماتیت و هرپس گزارش کردند.

✨عسل بهتر است یا شکر؟

عسل قند و کالری بالایی دارد و باعث اضافه وزن و افزایش قند خون می شود اما به دلیل وجود آنتی اکسیدان ها هنوز انتخاب بهتری نسبت به شکر تصفیه شده است.یک مطالعه روی ۴۸ فرد دیابتی نشون داد با اینکه عسل باعث افزایش قند خون می شود اما اثر افزایشی عسل مثل شکر نیست. با اینکه عسل انتخاب بهتری است نسبت به شکر اما باید حتماً در مصرف آن تعادل را رعایت نمایید و در محدوده کالری مورد نیاز روزانه که توسط مشاور تغذیه برای شما مشخص شده از خواص آن بهره ببرید و هیچ گاه توصیه افراد ناآگاه را که به بهانه دریافت گرمی، مصرف افراطی عسل را برای شما توصیه می کنند گوش فرا ندهید چراکه مصرف زیاد عسل باعث افزایش قند خون، اضافه وزن، چاقی، کبد چرب و … می شود.

“تغذیه علم تعادل و تنوع است”

فاطمه احمدیان، کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی

 

🍀References:

✅Metabolic effects of honey in type 1 diabetes mellitus: a randomized crossover pilot study
‌✅Effects of natural honey consumption in diabetic patients: an 8-week randomized clinical trial
‌✅Natural honey lowers plasma glucose, C-reactive protein, homocysteine, and blood lipids in healthy, diabetic, and hyperlipidemic subjects: comparison with dextrose and sucrose
‌✅Natural honey and cardiovascular risk factors; effects on blood glucose, cholesterol, triacylglycerole, CRP, and body weight compared with sucrose

امتیاز شما به این مطلب

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *